تفسیر آزمایش خون

آزمایش خون که گاهی به آن پانل خون نیز گفته می شود تفسیر آزمایش خون یک آزمایش آزمایشگاهی از نمونه خون است که برای بررسی موارد مختلف از جمله عملکرد

برخی از اندام ها (مانند کبد، کلیه ها، تیروئید و قلب)، عفونت ها و … استفاده می شود.

برخی اختلالات ژنتیکی و همچنین ارزیابی سلامت عمومی فرد پس از آنالیز نمونه در آزمایشگاه و جمع‌آوری نتایج در این گزارش اجزای مختلف موجود در

خون و در چه سطحی وجود دارند برای کسانی که دارای زمینه های غیرپزشکی هستند، تفسیر آزمایش خون می تواند پیچیده و رمزگشایی آن دشوار باشد.

نتایج آزمایش خون به طور کلی از سیستم اندازه گیری متریک و اختصارات مختلف استفاده می کند، از جمله:

cmm: سلول در میلی متر مکعب
fL (فمتولیتر): کسری از یک میلیونم لیتر
گرم در دسی لیتر: گرم در دسی لیتر
IU/L: واحد بین المللی در لیتر
mEq/L: میلی اکی والان در لیتر
mg/dL: میلی گرم در دسی لیتر
میلی لیتر: میلی لیتر
mmol/L: میلی مول در لیتر
ng/mL: نانوگرم در میلی لیتر
pg (پیکوگرام): یک تریلیونم گرم

 

 

اجزای نتایج آزمایش خون

تفسیر آزمایش خون

تفسیر آزمایش خون ، آزمایش خون معمولاً از سه آزمایش اصلی تشکیل شده است: شمارش کامل خون، پانل متابولیک و پانل چربی. هر آزمایش برای چیزهای مختلف، که از طریق تجزیه و تحلیل دقیق نتایج قابل درک است.

به‌طور گیج‌کننده، این احتمال وجود دارد که نتایج سه آزمون از یکدیگر متمایز نشوند و در عوض، در زیر یک ستون بزرگ، که اغلب با عنوان «نام آزمون» مشخص می‌شود، فهرست شوند.

در هر یک از آنها زیر آزمون‌های مختلفی وجود دارد که در مجموع تصویر وسیعی از سلامت یک فرد ارائه می‌دهند.

 

 

 

برای انجام آزمایش خون در منزل می توانید به آوام چی مراجعه کنید

 

خواندن جواب آزمایش خون

تفسیر آزمایش خون

تفسیر آزمایش خون

 

شمارش کامل خون (CBC)
شمارش کامل خون (CBC) بر روی سه نوع گلبول خون متمرکز می شود: گلبول های سفید (WBCs)، گلبول های قرمز (RBCs) و پلاکت ها. با اندازه‌گیری حجم سلول‌های خون، CBC به پزشک اجازه می‌دهد تا سلامت کلی فرد را ارزیابی کند و همچنین شرایط زمینه‌ای مانند لوسمی و کم خونی را بررسی کند.

 

تعداد گلبول های سفید (WBC)
گلبول های سفید که به نام لکوسیت ها نیز شناخته می شوند، جزء اصلی سیستم ایمنی بدن هستند. تعداد بالای گلبول‌های سفید خون می‌تواند نشان‌دهنده وجود عفونت باشد، در حالی که تعداد کم می‌تواند به شرایط مختلفی از جمله HIV، لوسمی، هپاتیت و آرتریت اشاره کند.

 

شمارش افتراقی گلبول های سفید خون
این آزمایشگاه پنج جزء اصلی گلبول های سفید و نسبت آنها را با یکدیگر آزمایش می کند. اگر اجزاء از تعادل خارج شوند، این می تواند نشان دهنده عفونت و همچنین انواع شرایط پزشکی باشد. نسبت های سالم برای هر کدام عبارتند از:

نوتروفیل ها: 40 تا 60 درصد کل
لنفوسیت ها: 20 تا 40 درصد
مونوسیت: 2 تا 8 درصد
ائوزینوفیل: 1 تا 4 درصد
بازوفیل: 0.5 تا 1 درصد

شمارش گلبول های قرمز (RBC)
گلبول‌های قرمز خون (RBCs) اکسیژن را به بافت‌های سراسر بدن می‌رسانند و آنها را برای عملکرد سالم آن مهم می‌سازد. شمارش گلبول‌های قرمز حجم گلبول‌های قرمز را در یک فرد تخمین می‌زند .
اگر نتایج نشان‌دهنده شمارش بالاتر یا پایین‌تر از حد طبیعی باشد، این می‌تواند نشان دهنده شرایط پزشکی مختلف برای پزشک باشد.با این حال، این شکل از آزمایش نمی‌تواند دلایل اصلی بی‌نظمی‌ها را مشخص کند، به این معنی که اگر اینطور باشد، آزمایش‌های بیشتری لازم است.
آزمایش هماتوکریت (Hct)
آزمایش می کند که چه نسبتی از خون از گلبول های قرمز تشکیل شده است. در تشخیص کم خونی، در کنار سایر شرایط پزشکی مفید است.

 

آزمایش هموگلوبین (Hgb)
هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز موجود است و اکسیژن را از ریه ها به بافت های بدن می فرستد. آزمایش هموگلوبین در تشخیص کم خونی نیز مفید است، به طوری که بسیاری از پزشکان این آزمایش را به آزمایش هماتوکریت ترجیح می دهند.

 

آزمون میانگین حجم جسمی (MCV)
حجم متوسط ​​گلبول های قرمز یا فضایی که هر گلبول قرمز پر می کند، از طریق این آزمایش اندازه گیری می شود. نتایج خارج از محدوده طبیعی می تواند نشانه ای از کم خونی یا سندرم خستگی مزمن، در میان سایر شرایط پزشکی باشد.
میانگین تست هموگلوبین گلبولی (MCH)
آزمایشگاه میانگین هموگلوبین موجود در هر گلبول قرمز را آزمایش می کند. سطوح بالا نشانه احتمالی کم خونی و سطوح پایین نشانه احتمالی سوء تغذیه است.
تست کلسترول LDL
کلسترول LDL که به عنوان لیپوپروتئین با چگالی کم (یا کلسترول بد) نیز شناخته می شود، با بیماری قلبی و گرفتگی عروق مرتبط است.
تست کلسترول HDL
کلسترول HDL، همچنین به عنوان لیپوپروتئین با چگالی بالا (یا کلسترول خوب) شناخته می شود، برای محافظت در برابر بیماری های قلبی مفید است. سطوح پایین می تواند خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]