سونوگرافی چیست؟

سونوگرافی یا اولتراسونوگرافی (ultrasonography)، یک روش مؤثر برای تصویر برداری پزشکی از اندام ها و بافت های داخلی بدن با استفاده از امواج فراصوت است. پیش از معرفی و به کارگیری سونوگرافی، کار عکس برداری از اندام های داخلی معمولاً با استفاده از رادیولوژی و اشعه X انجام می شد.

با این حال خطرهای بالقوه استفاده از این اشعه برای بعضی قسمت های بدن، ابداع یک روش نوین و بی خطر را در علم پزشکی می طلبید تا اینکه سونوگرافی وارد ماجرا شد. در این مطلب در مورد نحوه انجام سونوگرافی در منزل و مزایا و انواع آن آشنا میشوید.

اجزای تشکیل دهنده یک دستگاه سونوگرافی شامل اسکنر، پراب (پویشگر) و صفحه نمایش می شوند. پراب را پس از اتصال با سیم به اسکنر، روی نواحی مختلف بدن حرکت می دهند. پراب هم زمان با حرکت، امواج فراصوت را به اندام ها گسیل می کند، این امواج پس از رسیدن به بافت های درونی بازتابیده یا به اصطلاح اکو می شوند و تصویر نهایی، با توجه به مؤلفه هایی مثل فرکانس و زمان رفت وبرگشت سیگنال های گسیل شده، روی صفحه نمایش نشان داده می شود.

کاربرد های سونوگرافی

از سونوگرافی، معمولاً برای عکس برداری از بافت های نرم کاربرد دارد و برای عکس برداری از استخوان ها، همچنان از روش های رادیولوژی و مشخصاً اشعه X استفاده می شود.

بررسی وضعیت جنین در طول دوره بارداری، احتمالاً رایج ترین و آشناترین کاربرد سونوگرافی در علم پزشکی است. ازآنجاکه تاکنون، هیچ عارضه یا خطری برای روش های سونوگرافی و امواج فراصوت ذکر نشده، استفاده از این روش برای بررسی وضعیت رحم و جنین، بهترین انتخاب ممکن است. اما دامنه استفاده از سونوگرافی در علم پزشکی، بسیار گسترده تر از این هاست که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • سونوگرافی از طحال
  • سونوگرافی از بیضه ها
  • سونوگرافی از پانکراس
  • سونوگرافی از چشم ها
  • سونوگرافی از پستان ها
  • کوی قلب (اکوکاردیوگرام)
  • سونوگرافی از تخمدان ها
  • سونوگرافی از کیسه صفرا
  • سونوگرافی از رگ ها و شریان ها
  • سونوگرافی از شکم و سیستم گوارش
  • سونوگرافی از غدد تیروئید و پاراتیروئید
  • سونوگرافی از کلیه، مثانه و مجاری ادرار
  • سونوگرافی از مغز، بافت ها و استخوان های نوزادان
  • ارتوپدی (برای عکس برداری و معاینه نواحی نرم و غضروفی مثل تاندون، منیسک و رگ های موجود در گردن، بازو، پاها)

انجام سونوگرافی در منزل

سونوگرافی در منزل جایگزینی آسان تر برای سونوگرافی در کلینیک و بیمارستان!

نحوه انجام سونوگرافی در منزل

بسیاری از مشکلات روزمره دست به دست هم می دهند تا فردی که نیاز به سونوگرافی دارد نتواند به مراکز و کلینیک ها مراجعه کند، مواردی از قبیل کمبود وقت، ترافیک، آلودگی هوا، عدم توانایی حرکتی و…، درحال حاضر راه حلی برای حل این مشکل به وجود آمده است، روشی به نام سونوگرافی در منزل!

رشد سریع فناوری، امکان دسترسی به خدمات سونوگرافی به طور سیار و غیرمتمرکز را برای همه مقدور کرده است. وجود دستگاه های کوچک، کارآمد، قابل حمل و اصطلاحاً پرتابل باعث شده که تقاضا برای انجام سونوگرافی در منزل، سیر صعودی داشته باشد. اگر سونوگرافی در منزل را به سونوگرافی در بیمارستان ترجیح می دهید، می توانید پس از حصول اطمینان از لزوم سونوگرافی به تشخیص پزشک، با مراجعه به اپلیکیشن آوام چی درخواست سونوگرافی در منزل کنید تا یک متخصص سونوگرافی یا سونولوژیست را همراه با تجهیزات کامل به محل سکونت شما اعزام کنیم.

روش کار سونوگرافی در منزل، همانند سونوگرافی در بیمارستان است. یعنی سونولوژیست از شما می خواهد به پشت یا پهلو دراز بکشید و معمولاً بخش های دیگر بدن را غیر از ناحیه ای که باید از آن عکس برداری شود، می پوشانَد. سپس نقاط موردنظر را با ژل مخصوص، آغشته می کند تا پراب بتواند بهترین تماس، اتصال و حرکت ممکن را روی بدنتان داشته باشد. در پایان کار، باید ژل را از روی سطح بدنتان پاک کنید. سونولوژیست، نتیجه کار را در قالب یک یا چند عکس برایتان چاپ می کند که می توانید آن را برای بررسی های بیشتر به پزشکتان ارائه دهید. کل ماجرا همین قدر ساده و روتین است.

انجام سونوگرافی در منزل

چگونه از خدمات آوام چی استفاده کنیم؟

برای بهره بردن از خدمات آوام چی می توانید با نصب اپلیکیشن آوام چی و ثبت اطلاعات خود در هر زمان که نیاز به یک سرویس در منزل مانند سونوگرفی در منزل یا فیزیوتراپی در منزل و… بود درخواست خود را ثبت کرده تا در زمانی مناسب متخصصین به محل سکونت شما مراجعه کنند.

آشنایی با انواع خدمات مراقبت در منزل

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]