دسته‌ها: خدمات درمانی

اهمیت تزریق واکسن گارداسیل

اهمیت تزریق واکسن گارداسیل : ابتدا بهتر است درباره واکسن گارداسیل و نحوه عملکرد این واکسن اطلاعاتی در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم تا بهتر متوجه اهمیت تزریق واکسن گارداسیل شوید این مقاله توسط متخصصین گروه آوام چی گردآوری و تقدیم نگاه مهربانتان می گردد ممنون شما عزیزان هستیم که تا انتهای مقاله ما را همراهی خواهید کرد چرا که سلامتی شما آرزوی ماست.

از گذشته تا به امروز، واکسن ها به اشکال مختلف برای مبارزه با بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته اند. در حال حاضر با پیشرفت علم و فناوری به شکل پیشرفته تری در دسترس هستند. در این مقاله به این سوال که واکسن گارداسیل چیست پاسخ خواهیم داد.

این واکسن یکی از صدها واکسن شناخته شده در جامعه پزشکی است و برای مبارزه با بیماری های خطرناکی مانند دیفتری، تیفوئید و HPV استفاده می شود. برای آگاهی بیشتر،در زمینه مدت زمان استفاده، آگاهی از مزایا و معایب این واکسن با ما همراه باشید.

اهمیت تزریق واکسن گارداسیل | واکسن گارداسیل چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV یکی از بیماری هایی است که نزدیک به 80 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد. طبق آخرین آمار، شیوع HPV در کشور ما حدود 8 درصد است. این ویروس که از طریق تماس پوست به پوست یا در حین فعالیت جنسی به انسان منتقل می شود، می تواند باعث ایجاد انواع خاصی از بیماری ها از جمله سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی شود.

علیرغم تهدیدی که این بیماری برای سلامت انسان ایجاد می کند، واکسیناسیون HPV می تواند راهی ایمن و موثر برای پیشگیری از بیماری های مرتبط باشد. در همین راستا، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) نیز توصیه می کند که نوجوانان این واکسن را دریافت کنند.

واکسن گارداسیل 9 مورد تایید FDA به عنوان یکی از قابل اعتمادترین واکسن های HPV شناخته می شود. این گزینه می تواند از بیماری هایی مانند سرطان دهانه رحم، سرطان واژن و فرج، زگیل تناسلی، سرطان مقعد و سرطان دهان، گلو، سر و گردن در زنان و مردان جلوگیری کند.

اهمیت تزریق واکسن گارداسیل | زمان مناسب برای تزریق واکسن HPV

اهمیت تزریق واکسن گارداسیل | زمان مناسب برای تزریق واکسن HPV

بهترین سن برای دریافت واکسن HPV بین 11 تا 12 سالگی است. ولی تا 45 سالگی وقت داریم تزریق کنیم. در این راستا، پزشکان توصیه می کنند که نوجوانان و بزرگسالان 15 تا 26 ساله سه دوز از واکسن HPV را برای پیشگیری از بیماری های مرتبط با ویروس HPV دریافت کنند.

اگر زیر 15 سال سن دارید و این واکسن را دریافت کرده اید، بهتر است دو دوز اول را با فاصله 6 تا 12 ماه مخلوط کنید و سپس نوبت سوم را در زمان توافق شده دریافت کنید. نوجوانانی که دو دوز را با فاصله کمتر از 5 ماه دریافت می کنند، معمولاً به دوز سوم واکسن HPV نیاز دارند. در نهایت، توصیه متخصصان این است که مطمئن شوید سه دوز توصیه شده را طبق دستورالعمل دریافت می کنید.

انواع واکسن گارداسیل و اهمیت تزریق واکسن گارداسیل

– واکسن چهارگانه با نام تجاری گارداسیل یا Gardasil به بازار عرضه گشته اند که علیه ژنوتیپ های 6، 11، 16 و 18 عمل خواهند کرد. این واکسن قدرت پیشگیری 70% برای کانسر سرویکس در زنانی که پیش تر به این ویروس آلوده نگشته اند و همینطور قدرت پیشگیری تا 90% برای زگیل تناسلی را خواهد داشت.

– واکسن نه گانه با نام تجاری گارداسیل 9 هم با تأئیدیه FDA تولید و رانه بازار گشته است که علیه ژنوتیپ های 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 عمل خواهد کرد.

– یک واکسن دوگانه نیز علیه ژنوتیپ های 16 و 18 طراحی گشته که تنها دارای تائیدیه در کشور استرالیا می باشد.

همه این واکسنها به روش بازآرایی ژنتیکی تهیه گشته و شامل پارتیکل های شبه ویروس فاقد DNA (در نتیجه غیرعفونی) می باشند.

سه تزریق از این واکسن (در زمانهای صفر، 2 و 6 ماه)، تیتر بالایی از آنتی بادی در سرم بیش از 90% افراد دریافت کننده واکسن ایجاد می نماید (به میزان 10 الی 104 برابر بیشتر از عفونت با HPV).

در دختران زیر 15 سال می توان از برنامه تزریق دو دوزی (6-0) هم می توان استفاده نمائید و فاصله بین دوز اول و دوم می تواند حداقل 6 و حداکثر 12 ماه تعئین گردد.

زمان تجویز واکسن گارداسیل و اهمیت تزریق واکسن گارداسیل

– این واکسن به حجم 0.5 میلی لیتر و به روش داخل عضلانی تزریق خواهد شد. فواصل تزریق ، صفر، دو و شش ماهگی است.

– بهتر است واکسیناسیون برای دختران و پسران در سن 12-11 سالگی انجام گردد، در غیر اینصورت پسران تا 21 سالگی و دختران تا 26 سالگی باید واکسینه گردند.

– در مورد پسران و یا مردان هم جنس باز واکسیناسیون باید تا 26 سالگی انجام شود (در انگلیس توصیه شده از 9 سالگی تا 45 سالگی تجویز گردد این واکسن).

– بهتر است واکسن پیش از نخستین تماس جنسی تزریق گردد، با این وجود مشاهده شده که تزریق واکسن برای زنانی که قبلاً هم تماس جنسی داشته اند مفید بوده است.

– زنانی که پیش تر به ژنوتیپ های موجود در واکسن آلوده گشته اند نیاز به انجام واکسیناسیون نخواهند داشت.

– مدت زمان مصونیت ناشی از واکسن نامشخص است، اما در مطالعات گوناگون 5 سال ذکر گشته است.

تزریق واکسن به معنی معاف شدن شخص از غربالگری روتین کانسر سرویکس نمی باشد، چرا که ممکن است تا آلودگی با دیگر ژنوتیپ های HPV همچنان وجود داشته باشد و بعلاوه تاثیر واکسن در مواردیکه بصورت کامل تزریق نگشته و یا بعد از آغاز تماس جنسی انجام گشته است، کاهش پیدا خواهد کرد.

محل تزریق واکسن گارداسیل

( اهمیت تزریق واکسن گارداسیل )

این واکسن باید بصورت داخل عضلانی (اینترا ماسکولار) به عضله دلتوئید (یا عضله سرشانه) در قسمت فوقانی بازو (ترجیحاً بازوی دست غیر غالب) و یا در قسمت بالای و خارجی ران ها (هرچند محل ترجیحی تزریق عضله دلتوئید است) بصورت عمقی باید تزریق گردد.

تزریق داخل وریدی ، داخل جلدی و زیر جلدی این واکسن به مراتب باعث کاهش اثربخشی آن خواهد شد .

مزایای مهم واکسن گارداسیل

( اهمیت تزریق واکسن گارداسیل )
از مزایای قابل توجه واکسن HPV یا واکسن گارداسیل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. به حفظ سلامتی کمک می کند
از زمانی که واکسن های HPV مانند Gardasil در ایالات متحده معرفی شدند، عفونت های HPV، سرطان های دهانه رحم و زگیل تناسلی کاهش یافته است.

2. از برخی سرطان ها جلوگیری می کند
گارداسیل یکی از معدود واکسن هایی است که می تواند از برخی سرطان ها پیشگیری کند. هر دو گارداسیل و گارداسیل 9 توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برای محافظت در برابر HPV تایید شده اند. HPV بسیار رایج است و اکثر افراد در مقطعی از زندگی خود به آن مبتلا می شوند.

این بیماری از طریق تماس پوست به پوست سرایت می‌کند و حتی اگر فرد مبتلا هیچ علامت و نشانه‌ای از ویروس نداشته باشد، باز هم قابل انتقال است. بیشتر عفونت‌های HPV نسبتاً سریع از بین می‌روند، اما گاهی اوقات طولانی‌تر می‌شوند و منجر به انواع خاصی از سرطان می‌شوند. واکسن گارداسیل چیست؟ Healthline می گوید می تواند از شما در برابر انواع HPV 16 و 18 که منجر به سرطان فرج، مقعد و دهانه رحم می شود، محافظت کند.

3. از شما در برابر زگیل تناسلی محافظت می کند
یکی دیگر از مزایای واکسن HPV محافظت از فرد در برابر دو سویه معروف زگیل تناسلی به نام سویه های 6 و 11 است. زگیل تناسلی خطرناک نیست، اما می تواند ناخوشایند و آزار دهنده باشد. شبیه گل کلم هستند. آنها دردناک نیستند، اما می توانند اندازه های مختلفی داشته باشند و ممکن است خارش داشته باشند.

زگیل تناسلی بسیار شایع است و به راحتی از طریق تماس دهانی، واژن، مقعدی یا حتی پوست به پوست در نواحی آسیب دیده پخش شود. ویروس حتی زمانی که علائم قابل مشاهده ای وجود نداشته باشد می تواند گسترش یابد. بنابراین، واکسن HPV (واکسن گارداسیل) می تواند به جلوگیری از گسترش این مشکل کمک کند.

مضرات واکسن گارداسیل چیست؟

بدون شک این واکسن در کنار تمام مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد. دانستن نکات منفی به شما کمک می کند تصمیم بهتری در مورد تزریق یا عدم تزریق این واکسن بگیرید. اینجا چندتایی هستند:

برنامه تزریق این واکسن کمی پیچیده است. بنابراین بهتر است در مورد نیاز یا عدم نیاز به واکسن گارداسیل و زمان مناسب برای تزریق آن با یک متخصص صحبت کنید.

می تواند عوارض جانبی ایجاد کند
مانند همه واکسن ها، گارداسیل دارای عوارض جانبی است. اکثر مردم به طور کلی هیچ مشکلی ندارند. اما گاهی اوقات ممکن است فرد عوارض جانبی خفیف تا متوسطی مانند تورم و درد در محل تزریق، سردرد، تب، درد عضلات یا مفاصل، تهوع، اسهال، استفراغ، درد شکم یا خستگی را تجربه کند. برخی حتی ممکن است بعد از تزریق غش کنند. به همین دلیل معمولاً از شما خواسته می شود تا 15 دقیقه بعد از تزریق بنشینید یا دراز بکشید.

از تمام سرطان ها یا بیماری های مقاربتی مرتبط با HPV جلوگیری نمی کند.
یکی دیگر از اشکالات واکسن گارداسیل این است که از هیچ نوع سرطان مرتبط با HPV جلوگیری نمی کند. اگرچه نقش محافظتی آن ارزشمند است، اما آزمایش‌های روتین مانند پاپ اسمیر همچنان در تشخیص علائم سرطان دهانه رحم مهم هستند.

آیا واکسن گارداسیل برای مردان و زنان متفاوت است؟

به طور کلی، واکسن گارداسیل برای جلوگیری از HPV استفاده می شود. اما به دلیل تفاوت در ساختار بدن و سیستم ایمنی زنان و مردان، نیازهای آنها نیز متفاوت است. در زنان، HPV می تواند وارد رحم شود و باعث سرطان دهانه رحم شود. به همین دلیل است که از واکسن گارداسیل برای پیشگیری از این نوع سرطان ها و بهبود سلامت رحم استفاده می شود.

در مردان، HPV می تواند وارد دهان، گلو و مقعد شود و باعث ایجاد سرطان در این نواحی شود. بنابراین واکسن گارداسیل در مردان برای پیشگیری از این نوع سرطان ها و برای محافظت از سلامت دهان، گلو و مقعد استفاده می شود.

منع تجویز واکسن گارداسیل و اهمیت تزریق واکسن گارداسیل

تجویز این واکسن در هر حالتی صرف نظر از سن، جنس و وضعیت کلینیکی توصیه گشته است. اما بهتر این است که در مواردی که گفته خواهد شد تجویز نگردد:

– بارداری (اگر زن بارداری به طور اتفاقی واکسینه گردد، نشان داده شده که طی 30 روز از واکسیناسیون امکان دارد تا حد ناچیزی آنومالی های مادرزادی در جنین وی افزایش پیدا کند.

– اشخاصی که دارای سابقه Immediate hypersensitivity به هر نوع واکسنی دارند

– هر گونه سابقه حساسیت به مخمر نان (تهیه واکسن در قارچ ساکارومایسس سرویسیه (مخمر نان) صورت خواهد گرفت)

– هر نوع واکنش آنافیلاکتیک به لاتکس (سر پوشش های سرنگ های HPV ممکن است شامل لاتکس است)

تاکنون هیچگونه افزایش ریسک ناشی از تزریق واکسن HPV در ایجاد سندرم Guillain-Barre در مقایسه با واکسن های دیگر و در گروهای سنی مشابه دیده نگشته است.

همچنین واکسیناسون در شیردهی منعی نخواهد داشت، اما مادران باید آگاهی داشته باشند که طی یک ماه بعد از تزریق واکسن امکان  وقوع اختلالات تنفسی در شیرخوار تغذیه کننده از شیر مادر افزایش پیدا خواهد کرد.

آخرین کلمه
در این مقاله به تصمیم داشتیم تا شما عزیزان را با این موضوع که واکسن گارداسیل چیست؟ ” آشنا سازیم چرا که سلامت شما عزیزان برای ما مهم است و علت اصلی ایجاد این گروه این بود که به بیماران کمک کنیم تا راحت تر به داروهای مورد نیاز خود با قیمتی مناسب دسترسی پیدا کنند و به سایر افراد کمک کنیم تا حد المکان از بیماری دور شوند امید آن که همه بیماران ما لباس عافیت به تن نمایند که بزرگترین آرزوی این گروه همین است و بس .

برای مطالعه بیشتر : سفارش واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی خارجی

جدیدترین مقالات

مراکز رادیولوژی و تصویربرداری تحت پوشش بیمه تکمیلی

مرکز تصویربرداری روشنا Roshana  Imaging Center تخصصی ترین مرکز تصویربرداری غرب تهران طرف قرارداد با کلیه بیمه ها و بیمه…

1 ماه ago

آمپول ریسپریدون

ﺗﺮﮐﯿﺒﺎت دارو آمپول ریسپریدون هر پودر و حلال ریسپردل کنستا برای سوسپانسیون با تزریق طولانی مدت برای تزریق حاوی 25…

1 ماه ago

سفارش قرص متیمازول خارجی

برای سفارش قرص متیمازول خارجی میتوانید با شرکت ما تماس بگیرید.   قرص متیمازول چیست؟ یک داروی ضد تیروئید است…

4 ماه ago

سفارش واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی خارجی

واکسن گارداسیل ۹ ظرفیتی یک واکسن پیشگیرانه است که برای محافظت در برابر بیماری‌های ناشی از ۹ نوع ویروس پاپیلومای…

4 ماه ago

درمان زگیل تناسلی در خانم ها

زگیل تناسلی زگیل تناسلی یک بیماری عفونی است که از طریق ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند…

4 ماه ago

خرید واکسن گارداسیل 9 ظرفیتی

برای جلوگیری از شیوع ویروس HPV بهترین پیشنهاد جامعه پزشکی به شما تزریق سه گانه واکسن های گارداسیل است. برای…

5 ماه ago